Fotóalbumok
Elérhetőségeink

Holdfény Utcai Óvoda
Intézményvezető:

Maksainé Gecse Erika
Telefonszám:
20/391-6984
23/423-014
23/423-238
E-mail címe:
holdfenyovi@holdfenyovi.t-online.hu
holdfeny.maksaine@holdfenyovi.t-online.hu
holdfeny.titkar@holdfenyovi.t-online.hu

Térkép

2040 Budaörs Holdfény utca 31 nagyobb térképen való megjelenítése

PostHeaderIcon Segítség a beszoktatáshoz

Tisztelt Szülők!

Szeretnék egy kis segítséget nyújtani a Családjuk életében bekövetkező nagy változáshoz, az óvoda kezdéséhez. Gyereknek és szülőnek fontos ráhangolódni erre a szükségszerű kihívásra, a közösségbe kerülésre.

Azoknál a családoknál, ahol a kisgyermek nem járt bölcsődébe, az óvodai beszoktatással kezdődik a kötődés kialakítása az óvodapedagógussal és az új hellyel, környezettel. Találnia kell egy olyan felnőttet, akihez szívesen fordul, akibe kapaszkodni tud. Eddig az édesanyja, édesapja jelentette a biztonságot adó viszonyítási pontot a gyerek számára, most pedig meg kell tapasztalnia az önállóságot.

Ha a gyermekünk már az óvoda előtt is gyakran megfordult gyerekközösségekben, akkor könnyebb helyzetben van, mert már megtapasztalta, hogy milyen egy közösségben lenni távol anyától és apától. Az óvodai felnőttek és az új tárgyi környezet számukra is alkalmazkodást, „beszokást” kíván.

                                 

Mit tehetünk a kezdés előtt?

A gyerekek érzékenyek a szüleik szavai mögött meghúzódó gondolatokra, érzésekre és kódolják ezeket, majd ennek megfelelően reagálnak az adott helyzetben. Így van ez az óvodába beszoktatás esetében is. Érdemes a következő kérdéseket feltenni önmagunknak: hogyan vagyok én a gyermek elengedésével? Kinek nehezebb a leválás? Bízom- e abban, hogy képes lesz nélkülem is alkalmazkodni? Milyen volt nekem az óvodában?

Nagyon jó beszélgetésekre adnak lehetőséget a saját, jó óvodai élmények, emlékek felelevenítése, amikor a történetmesélés során a régi ovis képeik is előkerülhetnek. Tervezgessenek, játsszanak arról, hogy mi minden fog történni az óvodában, mit csinálnak ott a gyerekek.

A nyári, közös séta célja lehet az óvoda környéke, ismerkedve az épülettel, az udvarral.

A családlátogatások egyik hozadéka, hogy megismerhetik egymás a gyermekek és a leendő óvodapedagógusok, így valamennyire már ismerőként üdvözölhetik egymást az óvodába érkezéskor.

Jó, ha a gyermek megtapasztalta már az óvoda kezdése előtt azt a helyzetet, hogy a szülők elmennek, majd később visszajönnek érte.

Az óvoda ritmusára is időben át kell állni. A korábbi lefekvésnek, az étkezések ritmusának, a nappali alvásnak igazodnia kell az óvoda napirendjéhez, a hétköznapok ritmusához.

Az életkorához illő, az óvodai életről szóló képeskönyvek nézegetése közben vagy után, beszélgethetünk mindarról, ami a kisgyermekben felmerül, így félelmeire is választ kaphat.

Az alábbi gyermekkönyvek közül válogathatnak:

– Janikovszky Éva: Már óvodás vagyok

– Schneider- Brüger: Bori óvodába megy

– Finy Petra: Az ovi- ügy

– Vadadi Adrienn: Leszel a barátom? /Maja barátokra lel/ Örökké óvodás maradok/Ákos óvodába megy

– Szepes Mária: Pöttyös Panni az óvodában

– Müller Péter Sziámi: Mi a jeled?

Csesznák András – Csesznák Verka: Lapibaba oviba megy

 

Mit tehetünk, amikor már elkezdődik az óvoda?

Az óvodába szoktatás egy hosszabb folyamat. A gyermekek egymástól eltérő ütemben szoknak be. A sírás a kezdeti időszakhoz hozzátartozó, természetes jelenség. Lehet, hogy az első héten már otthonosan viselkedik, aztán később következik a sírós időszak.

Működtessük az új napirendet, mert a rendszeresség egyben biztonságot is jelent számára. A szoktatási időszak alatt is hangsúlyozottan fontos a rendszeresség, a ritmus és a következetesség. A kiszámíthatatlan, változékony, egyszer megyek, egyszer nem óvodába járással nehezítjük a helyzetét (kivételt képez a betegség, családi nyaralás és váratlan esemény).

Ha elmegyünk, mindig mondjuk meg neki és azt is, hogy mikor jövünk vissza. Kössük a visszajövetelünket egy konkrét eseményhez (pl. ebéd után, amikor felébredsz az alvásból stb.). Pillanatnyilag jobbnak tűnhet elosonni, de hosszabb távon a jó megoldás az, hogy a kisgyermek megtanul bízni a szüleiben, hiszen amit ígérnek, azt be is tartják, visszajönnek érte.

Az óvodapedagógusokkal a nyílt kommunikáció azért fontos, mert ez az alapja a bizalom kiépítésének és csak együttműködve lehet biztosítani a kisgyermeknek a stabil érzelmi hátteret.

Az otthonról vitt cumi, kedvenc „alvós”, takaró, párna, plüss állat, nyugtató hatással bír, oldja a szorongást és segíthet a beszokásban. Fokozatosan megválhat majd ezektől is.

A nyári szünet utáni első ovis napok a már korábban közösségbe járó kicsiknek is a „visszaszokás” időszaka.

 

Örömteli óvodás éveket kívánok minden kiscsoportot kezdő, új óvodásnak!

 

2021. június 22.

Hevesi Judit

óvodapszichológus

Comments are closed.

Látogatottság

Mai látogatók száma: 27

Összes látogató: 47512

Jelenlévő látogatók száma: 0